Inspiracje, motywacje, prezenty!












Jak wycenić swoje rękodzieło (hand made)?


Wiem, że wiele osób (głównie kobiet, bo ten rynek zdominowany jest przez kobiety) ma ogromny problem z wycenieniem swojego rękodzieła. Największym według mnie błędem podczas wyceniania swoich prac, jest nieuwzględnianie swojej pracy. Co zatem powinno być uwzględnione podczas wyceny rękodzieła?
Normą jest, że rękodzielnicy, którzy wystawiają swoje pracę na sprzedaż, uwzględniają materiały, ale co z ich pracą? Kosztem danego wytworu jest: koszt materiałów oraz praca włożona w jego wykonanie. Ten drugi element jest jest wielokrotnie pomijany, dlatego hand made jest sprzedawany po zaniżonej cenie.
Jak obliczyć wartość rękodzieła? 
Mam na to łatwy sposób.
O ile łatwo jest obliczyć koszt materiałów zużytych do produkcji, to wycena pracy jest dużym problemem. A tymczasem do wyceny swoich prac rękodzielniczych stosuję sprawdzony wzór, który przedstawiam Ci poniżej:


Zużyty materiał to wszystko, co wykorzystujesz do stworzenia swojego dzieła. Na przykładzie broszki:
Agrafka do broszki- 1,00 PLN + tkanina- 0,20 PLN = 1,20 PLN- to koszt zużytych materiałów
Praca rąk, to ilość czasu, jaką zużyłaś do wykonania swojego dzieła
0,20 h i przykład bardziej czasochłonnej broszki 1,5 h. Ustalasz sobie swoja roboczogodzinę. W moim przypadku jest to 25,00 PLN/h. Stawka nie jest duża w porównaniu z moją roboczogodziną, gdy pracowałam w przetargach lub księgowości, ale jest to stawka dla mnie przyzwoita za godzinę mojej pracy, tym bardziej, że rękodzieło to bardzo przyjemna praca :) Ty ustal sobie swoją własną roboczogodzinę. Przechodzimy do obliczeń:
Wersja mniej czasochłonna:
0,20 h x 25/00 PLN/h = 5,00 PLN - koszt pracy wykonania mniej czasochłonnej broszki
Wersja bardziej czasochłonna:
1,5 h x 25,00 PLN/h = 35,50 PLN- koszt praca wykonania bardziej czasochłonnej broszki
Ale, żeby sprzedać broszkę to również praca wykonana przy wstawianiu jej na portal sprzedażowy (Etsy, Allegro, Ebay). Zdjęcia, obróbka, opis itd.
Czas trwania wykonania tych czynności np.: 2 h
2h x 25,00 PLN = 50,00 PLN

Podliczamy koszty całkowite: 
1,20 PLN (materiały) + 5,00 PLN (wykonanie) + 50,00 PLN (wystawienie na sprzedaż) = 56,20 PLN koszt całkowity
1,20 PLN (materiały) + 35,50 PLN (wykonanie) + 50,00 PLN (wystawienie na sprzedaż) = 86,70 PLN koszt całkowity 

Nadmienię tylko, że w koszt wlicza się także prąd zasilający komputer czy maszynę do szycia, gdy jej używasz, itd. Ten wzór jest prostszy, ale i tak mnie krzywdzący niż w przypadku wyliczania ceny produktu uwzględniając tylko koszty materiałów, ale bez kosztów pracy własnej.

A teraz wycena czyli obliczenie ceny wystawionego przedmiotu na sprzedaż. 



W moim przypadku marża wynosi 35%, bo taką własnie sobie ustaliłam. Procent marży uzależniony jest od Twojego widzimisię. Zalecam jednak rozsądek, bo pazerność nigdy nie popłaca. Takim sposobem broszki z mojego przykładu odpowiednio będą kosztować:

Mniej czasochłonna:
56,20 PLN (koszt całkowity) + 35% (marża) = 56,20 PLN + 19,67 PLN = 65,87 PLN dla równego rachunku zaokrąglę sobie w dół :) 65,00 PLN- cena dla klienta

Więcej czasochłonna:
86,70 PLN (koszt całkowity) + 35% (marża) = 86,70 PLN + 117,04 PLN dla równego rachunku zaokrąglę w dół :) 117,00 PLN- cena dla klienta

Osobną kwestia jest czy ktoś to kupi czy nie, ale to nie cena o tym decyduje, a odpowiednia promocja i marketing wokół danego przedmiotu i rękodzielnika. Zachęcam rękodzielników, by szanowali i cenili swoją pracę, bo na ich produkt nie tylko składa się koszt materiałów i marża. Praca własna to bardzo ważny składnik, który mocno wpływa na cenę naszych produktów. Wie o tym każdy rękodzielnik, który swoje dzieła niejednokrotnie tworzy przez wiele godzin. 

Mam nadzieję, że pomogłam. Jeśli tak zapraszam do polubienia i podzielenia się tym artykułem.

Pozdrawiam
Viktoria

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

To miłe, że Ci się chciało. Jestem wdzięczna za każdą opinię, również tą negatywną, o ile nie tryska jadem.

Szukaj

Copyright © 2015 pinkmoodline lifestyle blog, rozwój, zmiany, sukces, szczęście | Distributed By My Blogger Themes | Designed By Blokotka